Метафора,
крилатий вираз «Піррова перемога», як зазначається у Вікіпедії, завдячує битві
при Аускулі 279 року до н.е. Тоді епірська
армія царя Пірра протягом двох днів вела наступ на війська римлян і зламала їхній опір, але втрати були настільки
великі, що Пірр зауважив: «Ще одна
така перемога і я залишуся без війська».
В принципі
таким же чином можна охарактеризувати результати місцевих виборів для влади і
провладних політпроектів. Гучні заяви про перемогу і торжество демократії – це
очевидні намагання дезавуювати фактичний провал загалом по країні й особливо в
низці регіонів. По суті відбувається дія за відомим правилом: якщо немає
переконливої перемоги, то її частину оголошуй цілим. Тобто перемогою. І на
цьому стій!
По-перше, ще
до дня голосування авторитетні соціологи попереджали: через низку обставин
результати 25 жовтня не відповідатимуть принципу усвідомленого вибору.
Закон про
місцеві вибори можна сміливо відносити до рівня «диктаторських законів» від 16
січня. Тоді голосували у сумнівний спосіб, а у випадку виборчого закону, то
його написали і запропонували суспільству по-суті в обхід Верховної Ради. Це –
закон змовників і для змовників.
Закономірно,
що лише 12% людей (за результатами соціології) знали про основні його
положення. 50% виборців не вірили в чесні вибори ще до їх проведення. І не
безпідставно. Третина тих, кому належало голосувати, не знало жодного
кандидата.
По-друге, за
таких обставин більшість виборців проголосували «ногами», бойкотували вибори.
46,5% - це найнижчий показник явки на вибори за усі роки незалежності України. За
радянськими мірками вибори можна було б оголошувати такими, що не відбулися. І,
судячи з усього, якби «не підправили» явку, особливо в останні години, показник
був би ще нижчим.
Це ж треба
було так «попрацювати», щоб за такий короткий проміжок часу кількість бажаючих
виконати свій громадянський обов’язок впала на 20 і більше процентів.
Звісно,
рекордно низьку явку не можна списувати на рахунок недолугості закону. Це й
найточніше соціологічне свідчення ставлення суспільства до влади та її
політики.
По-третє, така
«активність» людей дозволила отримати владі ті результати, які вона отримала.
Адже в першу
чергу критично налаштовані громадяни вибори проігнорували, керуючись думкою
«немає за кого голосувати». Якби в бюлетенях була графа «проти всіх», вона б,
поза сумнівом, зібрала найбільший електоральний урожай.
По-четверте,
значною мірою прийшли на виборчі дільниці й проголосували дисципліновані старші
покоління й ті, кого «підсадили» на нав’язливу масовану зовнішню рекламу та
рекламу в ЗМІ. На це й був основний розрахунок. Приклад – партії, про які
нічого не було відомо ще два місяці тому, за гроші зробили результати. За
великі гроші. Надзвичайно великі. Тепер будуть їх відбивати з місцевих
бюджетів.
По-п’яте,
словесна патока про відсутність адміністративного впливу в день голосування (ще
не вистачало цього, адже все було зроблено до 25-го), про крах намірів
сформувати п’яту колону (ще невідомо, хто є нею і чиєю колоною) і т.д. і т.п.
призначена швидше за все для Заходу, а не зневірених українських громадян.
Правду кажучи, владна партія перевела в свої ряди багатьох з тих, кого
відносить до так званої п’ятої колони і за рахунок них і в такий спосіб «зберегла»
своє обличчя, оскільки саме вони істотно додали їй результату. Щоб переконатися
в цьому, достатньо подивитися, ким були новопосталі депутати БПП в
«попередньому житті». Питання: так хто ж тепер п’ята колона?
Кожна
диктатура встановлює владу, усуваючи опонента. «Демократична» диктатура
заводить його в свої ряди.
Особливо не
витримують критики заяви про те, що є усі підстави для формування
проукраїнських коаліцій в місцевих радах. Бо вже навіть приклад Верховної Ради
свідчить, що якщо є такі «друзі», то вороги гарантовано не потрібні.
На превеликий
жаль, результативного поєднання зусиль на місцях не буде. У тому числі й через
те, що лідери в Києві, отримавши підтримку внизу, почнуть з розхитування влади
в центрі. Як мінімум, вимагатимуть поділитися владою. В першу чергу на рівні
Кабміну. Будуть звучати заклики й вимоги розосередити владу між призерами
останніх виборів.
Нападки і
протистояння між основними політичними гравцями неминуче набудуть відкритого й
агресивного характеру. Ці вибори обернуться новими лініями розколу українського
суспільства, посиленням його радикалізації і протистояння. Новий виток конфлікту
між владою і суспільством, схоже, буде неминучим.
Багато що буде
залежати від того, чи зважиться влада на серйозний діалог, розумні компроміси,
чи буде й далі вдавати, що бореться за мир і рішуче здійснює реформи. Їй
доведеться вибирати між МВФ і власними громадянами.
Розмовляти
мовою реформ всі вже добре навчилися. Вже час й працювати…, для людей, а не для
себе. Підпорки західного світу вже не допоможуть, вони ще більше стомилися від
української влади, ніж українські громадяни від неї. І судячи з тону зарубіжних
ЗМІ, з останніх сил терплять нас, зважаючи на геополітичні розклади.
Комментариев нет:
Отправить комментарий