Очікувано усі
причетні до політики та влади одномоментно заговорили про велику перемогу –
отримання Україною права на безвізовий режим до ЄС, за винятком Великобританії
та Ірландії, плюс Ісландії, Ліхтенштейну, Норвегії та Швейцарії.
В принципі це
позитивна новина. Тим більше, що відсутність позитиву в усьому іншому, вимагає
говорити про позитиви авансом.
По-перше,
безвізовий режим запрацює швидше за все з другої половини 2016 року, а не з 1
січня, як в цьому запевняли.
По-друге, щоб
це відбулося остаточно і неповоротно, Україні належить виконати ще п’ять
відомих вимог. А на додаток прийняти Трудовий кодекс, в якому має бути
обов’язково зазначено недопущення дискримінації для сексуальних меншин.
По-третє,
безвізовий режим для українців означатиме лише не вистоювання в чергах за
візами та відміну плати за них, необхідність мати біометричний паспорт
(фактично плата за нього замінить плату за візу).
Громадяни
України отримають право лише на перебування в ЄС не більше 90 днів протягом
півроку, що мало місце й з візами. Але вони так і не отримають право на роботу
(потрібен спеціальний дозвіл) та на навчання більше трьох місяців).
Разом з тим,
потрібно мати для виїзду за кордон практично усі документи, що й для оформлення
візи. Адже з нас можуть вимагати (ймовірно, що так і буде) документи про
підтвердження мети та умов поїздки, наявності необхідних коштів для перебування
й повернення, бронювання житла і аж до наявності готівкових коштів та
необхідних сум на кредитних картках, медстраховок, запрошень в разі
відвідування родичів, друзів чи знайомих і т.п.
Чому Євросоюз
погодився авансом оголосити про рішення щодо безвізового режиму Україні без
виконання усіх умов? Щоправда його ще мають затвердити Європарламент та Рада
ЄС.
Очевидно, в
гру вступили великі геополітичні розрахунки – не втратити Україну, утім, як
остаточно не відвернутися від Росії і не дати їй додаткових аргументів у
дискусіях з українського питання.
В нещодавно
опублікованій доповіді Центру національних інтересів США «США і Росія після
української кризи: три сценарії» міститься низка оцінок і прогнозів:
-
російсько-українська конфронтація переростає в заморожений конфлікт, схожий на
конфлікт Молдова-Придністров’я, але значно більшого масштабу;
- українська
політика буде, як завжди, представляти собою бізнес, всередині якого дух
Майдану буде продовжувати жити, але вся необхідна для перетворень енергія буде
знищена попередніми розчаруваннями;
- «втома»
Західної Європи від українського конфлікту і від того, що Україна визначає
характер відносин між ЄС і РФ, а також необхідність зосередження на більш
значущих кризах, таких як тероризм та біженці, можуть призвести до того, що
деякі європейські країни розглядатимуть співпрацю з Росією як необхідну умову.
Після
переговорів Держсекретаря США в Москві, західні ЗМІ заговорили про те, що
«створено порядок денний, за якого Україна, а тим більше Крим, якщо не зовсім
забуті, то відійдуть на другий план» («Deutsche Welle»). Зокрема, підмічено, що
у Москві Керрі згадав Україну всього двічі та в таких контекстах:
1.
Відповідальність за виконання мінських угод лежить на обох сторонах. До цього
увага акцентувалася на Москві.
2. Говорив про
Україну, коли пообіцяв відміну американських і європейських санкцій щодо Росії,
як тільки мінські домовленості будуть виконані. Фактично говорив і від імені
ЄС.
Про Крим не
прозвучало жодного слова.
Та ж «Deutsche
Welle» робить прогноз, що платити за знову знайдене порозуміння Москви й
Вашингтона доведеться Києву. А «The Financial Times»,
начебто у розвиток цього прогнозу, застерігає: «Найкращий спосіб допомогти
Україні – найголовніше – не втратити інтерес до неї».
Отже, радіючи
успіхам у просуванні безвізового режиму, важливо бачити всю сукупність процесів
і реалістично оцінювати перспективи для України. Щоб не сталося так, що від нас
просто «відкупилися» завтрашнім безвізовим режимом.
Комментариев нет:
Отправить комментарий